Follow Dashboard
Tokens?

what the news : cara kawal kemarahan
Sunday 10 February 2013 | 05:02 | 0 comments




sape tak penah pun marah seumur hidup dia? cbe angkat tgn sket.. haa x de pun..tak logik la kan seseowg tu tak penah marah..even marah-marah sikit ..still tergolong dalam golongan 'MARAH' right ?
aku sendri pun,bagi yang tak berapa kenal aku,aku agak senang sikit nk marah ni..tpi marah aku bertempat la kan..x de nye ske2 nk marah owg..so,aku nk share la sikit ngn you alls kan '5 cara kawal amarah' jom kita bce beramai2  :D
1. tarik nafas dalam-dalam dan hembus perlahan-lahan
petua ni kira antara yg basic la kan..paling senang korang buleh buat..btol tak ?kalau kowg buat btol2..insya-ALLAH kowg akan berasa lega sikit..aku pun kadang2 gne jugak care ni.. ngee

  1. 2.  minum air sekerap yang mungkin
     
    • time-time kowg tgh marah ni.. cbe kowg minum air sikit..air putih,air masak,air suam la kirenye kan.. x perlu minum byk-byk ..seteguk pun jadi.. at least dapat gak bgy oksigen kat kowg kan


        • 3. ambik wuduk
    • petua ni adalah yg paling mujarab sekali.. bagy owg muslim la.. kolo kita marah2 ni.. better kita ambik wuduk la.. moga2 syaitan yg menguasai dlm badan kita dapat dihalau.. aku jugak sering gunakan petua ni.. alhamdullilah tenang jiwa

    • 4. mandi
            • bila kowg marah.. stu badan kowg akan berhaba tau..rasa panas... jdi seelok nye kowg mandi la..basahkan rambut kowg tu..biar air dapat serap keseluruh badan..dengan cre itu kita akan rasa lebyh segar and insya-ALLAH  rse marah kita pun buleh berkurang :)

                • 5. membaca al-quran

              untuk owg muslim ,adalah yg paling terbaik kolo kowg amalkan petua yg kelima ini..ambik wuduk  then bce la al-quran..insya-ALLAH haty kowg akan tenang ngn ayt suci al-quran.. :)

              aku harap kelima2 petua ni amat berguna buat kowg  :)
              selamat mencuba.. tata  ^_^



Old things | New things