Follow Dashboard
Tokens?

what the news : tips dapat tidur awal ..
Sunday 10 February 2013 | 07:40 | 0 comments

sebelum aku bagi tips yang setterus nye..mcm mane cuti skola kowg? ok kew ?atau bosan je dok rumah..kolo kowg tnye aku buat apew time cuti mcm ni.jwpan aku sejak cuti ni aku ske BANGUN LAMBAT, kadang-kadang tu kan .. err bukan kira kadang la.. lebyh kepada hary-hary time cuti  aku bangun lambat..paling lewat ade la dalam pukul 12:30 tgh hary baru sedar dari tidur..terpakse ngaku ngn kowg sume..tpi kowg jgn salah sangke pulak eh..aku akan bgn lambat time cuti skola ajew..skolo time skola aku bangun lagi awal dalam pukul 6 mcm tu.. awal la tu kan ?
jadi ,kat sini problem kita mcm mne kita nk tidu awal and sekaligus kita dapat bangun awal..mari kita tgk  :D
                               1. set kan masa yang ditetapkan (wajib) untuk kita tidur.
tapi kebanyakan kita tido time kita memang btol-btol ngantuk je kan..mcm aku la gak. walaupon jam tu dah menunjukkan pukul 2 pagi..tpi masih x mau beradu..tu la effect korang susah nk tidur walaupon badan dh letih sangat-sangat kan ?

                               2. hentikan sebarang aktiviti yang boleh buatkan kowg terjaga
selagi kowg tak ngantuk,selagi tu la kowg dok menghadap TV,laptop ap je gadget yang canggih2 kan ? tak lupa game,psp,and sms..lain la kolo kowg terjaga sampai ke pagy  kowg berkesempatan membaca novel ke study kan? ade gak faedah nye..

                               3.jangan minum kopi time larut malam
if kowg jenis yang suke minum  kopi time malam-malam.. ape kate kowg tukarkan air kopi tu kepada  air kopi decaffeinate..lebyh elok :)

                                4. jangan matikan alarm yang tgh berbunyi tu
jam tu kenelah jauhkan sikit  dari tangan kowg  yang superb panjang tu kan..sampai bule capai jam loceng tu..kalau still tercapai jugak.. tak de guna la kowg ade mengALARM kan jam tu ye dak.. haha

p/s : tips ni amat sesuai kepada warga sekola.. bagus untuk kita praktikkan.. so, jom tuka tabiat lme ke tabiat yg baru  :D selamat mencuba ..


Old things | New things