Follow Dashboard
Tokens?

what the news : tips kurangkan sifat malu dalam diri
Monday 11 February 2013 | 02:23 | 0 comments

masyarakat malaysia sememang nye  ramai sangat yang pemalu..dri pemerhatian aku la kan..owg puteh di luar negara sne nun memang jarang la kita tgk diowg pemalu..menurut kata mama aku.. diowg start dri sekola rendah lagi setiap pelajar diwajibkan membuat public speacking di hadapan perhimpunan..
aku ni pemalu ke ?mungkin yang kenal aku lme dlu akan cop aku ni pemalu & pendiam..so,mcm mne pulak sekarang aku tertiba jadi muka tak tahu malu pula  :p
jom kita tgk tip bagaimana nk kurangkan sifat malu yang ade dalam diri kita .. jom terjah ..
1.pakse kan diri untuk bersuara di khalayak ramai
untuk kurangkan perasaan malu tu,lakukan sedikit demi sedikit..kalau ttertiba buat public speacking atau public appearance,memang la tak berani and rse malu..tetapi buat sikit-sikit..contoh,kalau dalam kelas tak penah bersuara memberi pendapat..paksekan dri bersuara walaupun sedikit..lme kelamaan perasaan malu juga akan berkurang sedikit..

2.perlu berfikiran positif
perasaan malu akan hadir apabila kita risaukan akan tanggapan orang lain..contoh,kita takot 'apa pula la owg akan kata apabila aku bersuara' kita perlu berfikiran positif and sentiasa memikirkan owg tidak membuat tanggapan negatif dekat kita..

3.berlakon mcm anda tidak malu
yang ini favourite tip aku..sbb aku slalu gak buat  -_- owg akan tak tahu yang kita malu.. oleh itu jgn tunjuk yang kowg malu ..berlakon la mcm rosyam nor ke,erra ke kan.. buat yang mcm kowg bukan seowg yang pemalu..kowg akan mendapati time kowg berlakon tu perasaan malu akan ilang secara tiba-tiba..

cuba la ketiga-tiga tips diatas,dan kowg lambat laun akan jdi seowg yang tak tahu malu.. haha
sifat pemalu sememang nye ade baiknye..tetapi jangan jdikan sifat pemalu  itu menghentikan kejayaan kowg semua.. selamat mencuba  :D


Old things | New things